کشتی یونانی کیش، از افسانه تا واقعیت

کشتی-یونانی-کیش
فهرست مطالب

حتماً نام کشتی یونانی را شنیده‌اید اما شاید همه چیز را دربارۀ آن ندانید. از قشم و جنگل‌های اسرارآمیز حرا که به سمت شرق آب‌های آبی خلیج فارس حرکت کنیم، به خشکی کوچک بیضی‌شکلی می‌رسیم که به اندازۀ چندهزار سال تمدن و تاریخ در خود جای داده است.

جزیره کیش با وسعت ۹۲ کیلومتری خود، به تنهایی سهم بزرگی در گردشگری ایران دارد. در این مطلب از مجله گردشگری سفرساز قصد داریم شما را با کشتی یونانی کیش یکی از نمادهای این جزیره آشنا کنیم.

کشتی یونانی کیش، از افسانه تا واقعیت

کشتی یونانی کیش کجاست؟

درست در جنوب غربی این جزیرۀ کوچک اما پررونق هیبت یک کشتی به‌گل‌نشسته را خواهید دید که گرچه خود را به رخ ساحل‌نشینان  می‌کشد، اما آخرین روزهای حیات خود را به نظاره نشسته است.

کشتی یونانی کیش در امتداد خط ساحلی جاده جهان قرار دارد، جاده‌ای کنارۀ ساحل که از میدان جاسک در شمال غربی کیش آغاز شده و به سمت جنوب شرقی تا کلوپ دریایی مارینا ادامه دارد.

پیش‌تر این بخش از جزیره رونق چندانی نداشت و از مسیرهای خلوت کیش محسوب می‌شد و تنها جاذبۀ این بخش متعلق به کشتی یونانی و روستای باغو بود، اما چندسالی است که در میانۀ مسیر جاده جهان رستوران‌ها و هتل‌ها و مراکز تفریحی زیادی ساخته شده که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

شاید آدرس کشتی یونانی کیش روی نقشه گوگل دسترسی راحت و درک بهتری از موقعیت مکانی کشتی در جزیره به شما بدهد:

سازنده کشتی یونانی

کشتی یونانی یک کشتی تجاری بوده که برخلاف آنچه از نامش پیداست، ساخت یونان نیست. این کشتی در دهۀ ۱۳۲۰ شمسی توسط یک شرکت انگلیسی به نام ویلیام همیلتون در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. شاید بد نباشد اگر بدانید که این کمپانی معروف انگلیسی در کوران جنگ جهانی دوم چندین کشتی برای نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا ساخت.

کشتی یونانی معروف ما یکی از هشتادوچهار کشتی‌ای است که توسط این کمپانی بزرگ انگلیسی ساخته شده است. شرکت ویلیام همیلتون بعدها تحت نام اسکات لیسگو به فعالیت خود در عرصۀ ساخت کشتی‌های باری ادامه داد.

مشخصات کشتی یونانی کیش

این کشتی پرماجرای انگلیسی ۱۳۱ متر طول و یک دکل ۱۷ متری داشته است. بخش آبخور آن یا بخشی از کشتی که در آب قرار می‌گیرد ده متر ارتفاع داشته. سه دیگ بخار و ۹ کورۀ موتورخانۀ تغذیه‌کنندۀ دیگ‌ها، قابلیت گرم‌کردن فضایی به وسعت ۶۸۰ مترمربع را داشته‌اند.

موتور کشتی یونانی کیش که توسط کمپانی ویلیام همیلتون ساخته شد، تا ۵۱۰ اسب بخار قدرت داشت. در سال‌های گذشته که اسکلت کشتی کماکان امن بود، سایت غواصی کشتی یونانی یکی از محل‌های پرطرفدار و هیجان‌انگیز غواصی در کیش بود که البته تنها غواصان حرفه‌ای مجاز بودند از آن استفاده کنند.

غواصی در بخش‌های موتورخانه و طبقات زیرین کشتی، لابه‌لای ماهیان و دیگر آبزیانی که در آن سکنی گزیده‌اند، لطف و اعجاز خاصی داشت. اما اکنون به دلیل عدم استحکام و خطر سقوط اسکلت آهنی غواصان مجاز به استفاده از این سایت نیستند. نمایی از کشتی یونانی کیش در دهۀ ۴۰ میلادی با نام امپایر ترومپت

مشخصات کشتی یونانی کیش

نمایی از کشتی یونانی کیش در دهۀ ۴۰ میلادی با نام امپایر ترومپت

نام‌های مختلف کشتی یونانی در کیش

علت نام‌گذاری کشتی یونانی به‌خاطر آخرین مالک آن است که دو تاجر تبعۀ یونان بودند. اما این تنها نام این کشتی پرماجرا نیست و چندین بار و در طی چندین سال فعالیت در دست مالکان مختلف نام‌های متفاوتی به خود گرفته است؛ تغییر نام کشتی یونانی کیش از نام «امپایر ترومپت» آغازشد.

زمانی که تحت اختیار دولت آفریقای جنوبی بود، به نام ناتورالیست خوانده می‌شد. وقتی شرکت لوید در خرمشهر آن را خریداری کرد، نام کوروش پارسی بر آن نهاد. پس از آن خطوط کشتی‌رانی ایران کشتی یونانی را خریداری و از آن تحت نام همدان بهره برداری کرد. آخرین مالکان یونانی عروس کیش نیز پس از تملک کشتی، نام کولا اِف (Khoula F) بر آن گذاشتند.

نام‌های مختلف کشتی یونانی در کیش

تاریخچه مالکان کشتی مرموز کیش

پیش از آنکه کشتی یونانی کیش در نزدیکی روستای ننه باغو آرام بگیرد، چندین بار دست به دست شده است. سفارش ساخت کشتی یونانی که آن زمان امپایر ترومپت نام داشت، از سوی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا به ویلیام همیلتون داده شد و اختیار محافظت و استفاده از آن، از سال ۱۹۴۳ یعنی زمان اتمام ساخت تا ۱۹۴۶ میان دو شرکت کشتی‌رانی انگلیسی دیگر به نام‌های لاریناگا استیم و تی.جی.هریسون ردوبدل شد.

پس از آن به دولت آفریقای جنوبی سپرده شد و تغییر نام داد. در سال ۱۹۵۹ میلادی یا ۱۳۳۸ شمسی شرکت لوید در بندرخرمشهر این کشتی را خریداری کرد. پس از آن کشتی توسط خطوط کشتیرانی کشور از کمپانی لوید خریداری شد. تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۶۶ دو یونانی به نام‌های فرانگولیس و کلیافاس کشتی یونانی کیش را از ایران خریدند تا با آن به تجارت بپردازند، اما گویا رؤیای آنها دیری نپایید.

کشتی لیمِریک یکی دیگر از کشتی‌های ساختۀ ویلیام همیلتون-بندر گلاسکو

تاریخچه مالکان کشتی مرموز کیش

کشتی لیمِریک یکی دیگر از کشتی‌های ساختۀ ویلیام همیلتون-بندر گلاسکو

چرا کشتی یونانی به گل نشست؟

زمانی که دو مالک خصوصی کشتی یونانی کیش در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵ شمسی) آن را خریدند، قصدشان استفادۀ تجاری از موقعیت عالی ایران و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس بود. اما کسی نمی‌دانست چه سرنوشتی در انتظار این کشتی باری است. درست در همان سال خریداری کشتی یونانی، در چهارم مرداد ماه ۱۳۴۵ هنگامی که مالکینش قصد داشتند ایران را ترک کنند، کشتی در آب‌های کیش، نزدیک سواحل منتهی به روستای باغو در گل فرورفت.

شاید همین امر است که شائبۀ تعمدی بودن این اتفاق را ایجاد کرده است. چراکه برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که از کار انداختن کشتی یونانی کیش با هدف گرفتن غرامت از شرکت بیمۀ انگلیسی آن انجام گرفته و خرید آن تنها به این نیت بوده است.

برخی دیگر اما چنین دیدگاه توطئه‌برانگیزانه‌ای ندارند و تنها بدی آب و هوا و مجهزنبودن ساحل صخره‌ای آن منطقه به فانوس دریایی را علت فرونشست کشتی یونانی می‌دانند. به هرحال دلیل آن هرچه باشد، مالکین یونانی در استفاده از آن موفق نبودند.

چرا کشتی یونانی به گل نشست؟

افسانه ‌های کشتی یونانی کیش

ایران کشور قصه و غنا است. هرچه به جنوب کشور نزدیک می‌شویم، داستان‌های اسرارآمیز جن و پری و افسانه‌های محلی حضور پررنگ‌تری در پهنۀ ادبیات شفاهی ایران زمین پیدا می‌کنند. کشتی یونانی کیش نیز از این قصه‌های شفاهی که سینه به سینه نقل شده، بی‌نصیب نمانده است.

افسانۀ پرتکراری که دربارۀ علت به‌گل نشستن کشتی در میان محلیان روستای باغوی کیش مطرح می‌شود، اینگونه است که کاپیتان کشتی به دام عشق دختری از اهالی گرفتار آمده و محکوم به این پایبندی، با کشتی خود در گل مانده و پای رفتن نداشته است. قصه‌های فولکلوریک یا عامیانه با لطافت و زیبایی خود تحمل دنیای خشک و بی‌رحم را آسان می‌کنند.

شاید اگر به‌جای هوای مه‌آلود یا توطئۀ کلاه‌برداری از بیمه، چنین داستان زیبایی را دلیل ماندگاری کشتی یونانی بدانیم، دیدن آن در منظرۀ غروب خلیج فارس لطف و صفای دیگری داشته باشد.

نه! اشتباه نکنید، این جاذبۀ کیش قرار نیست برای شما هزینه‌ای داشته باشد. بازدید از کشتی یونانی کیش رایگان است. درواقع کشتی یونانی کم کم به یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره تبدیل شده که مردم برای عکس‌گرفتن و بازدید، به آن محل مراجعه می‌کنند.

ساحل صخره‌ای روبه‌روی کشتی یونانی این اجازه را می‌دهد تا بتوانید عکس‌های زیبایی با بک‌گراند کامل کشتی بگیرید. مسیر رفتن به لب دریا و ساحل چندان هموار نیست و جاده و پارک ساحلی کشتی یونانی از سطح دریا ارتفاع دارند.

افسانه ‌های کشتی یونانی کیش

پارک ساحلی کشتی یونانی کیش

از آنجا که کشتی یونانی عزیز ما یکی از جاذبه‌های مهم و در واقع نماد کیش محسوب می‌شود، مسئولین جزیره تصمیم گرفتند در ساحل آن یک پارک ساحلی با امکانات رفاهی و گردشگری احداث کنند تا کسانی که برای بازدید از این جاذبۀ پرهیبت مسافت تقریباً زیادی را به غرب جزیره می‌آیند، بتوانند علاوه بر منظرۀ رو به کشتی، از امکانات دیگر نیز استفاده کنند.

بخش‌های پارک ساحلی کشتی یونانی درحال گسترش است، اما در حال حاضر می‌توانید از این امکانات بهره‌مند شوید:

  • فضای پارک با نیمکت و باربیکیو و سرویس بهداشتی که مناسب یک پیک نیک خانوادگی است.
  • کافه و سوپرمارکت البته نه‌چندان مجهز
  • امکان شترسواری (در روزهای پرگردشگر جزیره مانند نوروز، اعیاد بزرگ و تعطیلات مناسبتی)
  • پیست اسکیت و سکوی تماشا و امکان کرایۀ اسکیت

پارک ساحلی کشتی یونانی کیش

البته مسئولین قول‌هایی مبنی بر گسترش فضا و امکانات پارک ساحلی کشتی یونانی داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده با رستوران و کافه و مغازه‌های سوغات، فضای کاملی در کنار این سازۀ زیبا شکل بگیرد.

پارک ساحلی کشتی یونانی کیش

مکان های تفریحی نزدیک کشتی یونانی کیش

در بخش غربی و در کرانۀ جاده جهان چندین رستوران ساحلی آغاز به کار کرده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا در عین تماشای منظرۀ دریا از صرف یک غذای لذیذ لذت ببرید.

رستوران کف شیشه ای کیش را شاید معروف‌ترین رستوران آن منطقه بدانیم که در ارتفاع پنجاه متری، دید وسیع ۳۶۰ درجه به ساحل غربی می‌دهد. از محل کشتی یونانی کیش تا رستوران بام رویایی تنها ۳ کیلومتر راه است که  ۴ الی ۶ دقیقه وقت شما را می‌گیرد.

رستوران پدیده شاندیز کیش نیز در همان حوالی رستوران کف شیشه ای قرار دارد و با لنگر بزرگ زردرنگش کاملاً به چشم می‌آید. شاندیز صفدری ساحلی بالاتر از کشتی یونانی کیش و نزدیک کلبه هور و رستوران ساحلی سالود کیش قرار دارد.

اگر به دنبال تفریحی در همان حوالی کشتی یونانی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم پارک ژوراسیک کیش را امتحان کنید. می‌توانید ابتدا از پارک ژوراسیک یا تم پارک سنتر کیش بازدید کنید و سپس برای تماشای غروب خیره‌کنندۀ آفتاب به ساحل کشتی یونانی بیایید.

خیلی از تفریحات آبی کیش تا ساعت پنج عصر در کلوپ‌های دریایی قابل استفاده هستند، پس از آن می‌توانید برای گردش و تماشای غروب آفتاب بر پشت هیبت کشتی یونانی یا لمس سکوت دریا در جادۀ ساحلی و خلوت جهان به غرب جزیره بیایید و یا پس از یک روز پرهیجان در پارک آبی اوشن کیش با صرف ده دقیقه زمان به پارک ساحلی کشتی یونانی برسید و دمی از غوغای رایدهای پرهیجان و آب‌بازی فارغ شوید.

مکان های تفریحی نزدیک کشتی یونانی کیش

پارک آبی اوشن کیش، تفریحی نزدیک کشتی یونانی

خطر تخریب کشتی یونانی کیش

تا آبان ماه ۱۴۰۱ ، ۷۸ سال از عمر کشتی یونانی و ۵۶ سال از فرونشست آن در ساحل کیش می‌گذرد. در صد روز نخست به‌گل نشستن کشتی تلاش‌های زیادی برای رهایی آن صورت گرفت، اما نتیجه نداد و صرف بودجۀ بیشتر برای این کار نیز مقرون به‌صرفه نبود.

در تمامی این ۵۶ سال کشتی یونانی کیش ذره ذره با جریان آب و زیست آبزیان و فرسایش جنگید، تحلیل رفت و بخش‌های زیادی از سازۀ خود را از دست داد. اما هنوز پابرجاست.

بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سال‌ها قبل حاکی از آن است که سازۀ زیرین کشتی یونانی در وضعیت بحرانی تخریب قرارگرفته و احتمال فروریختن قریب الوقوع آن بیش از هر زمان پیش چشم است؛ و این مشکلی است که تنها بخش گردشگری را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد:

با فروریختن و غرق‌شدن کامل کشتی یونانی، ممکن است آب‌های آن بخش از جزیره در خطر آلودگی زیست محیطی گسترده‌ای قرار بگیرند و حیات برای آبزیان و مرجان‌هایی که بیش از نیم قرن با این کشتی همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، دشوار شود.

تصور غرق شدن و نیست‌شدن کشتی یونانی از صفحۀ روزگاری که بر کیش رفته، تصور راحتی نیست. چشم سالانه بیش از دو میلیون گردشگر کیش به دیدن غروب‌های کشتی یونانی عادت کرده است و شاید بتوان گفت تمام گردشگران جزیره با آن عکس دارند. به همین دلیل امیدواریم هرچه سریع‌تر و پیش از آنکه دیر شود، اقدامات استحکامی برای نگه‌داشت آن صورت پذیرد تا نسل‌های بعد نیز بتوانند آن را به چشم خود ببینند.

گشت جزیره کیش با سفرساز

مطلبی که خواندید توسط هیئت تحریریۀ آژانس گردشگری سفرساز نگارش شد. ما در مجله گردشگری سفرساز با عمل به رسالت خود، یعنی معرفی جاهای دیدنی کیش و دیگر نقاط کشور به همراه بهترین پیشنهاد برای خرید تفریحات کیش، شما را در شناخت هرچه بهتر اماکن گردشگری سرزمین محبوبمان ایران یاری می‌دهیم.

در این مطلب با سرگذشت کشتی یونانی کیش آشنا شدید. کشتی‌ای که از آغاز ساخت در بندر اسکاتلند، مسافت طول و درازی طی کرد تا به ساحل امن جزیره رسید و به نمادی از استقامت و پایبندی بدل شد. پس اگر به جزیره کیش آمدید، چه با تور کیش و چه به صورت شخصی، حتماً بازدید از کشتی یونانی کیش را در برنامۀ سفر خود بگنجانید.

چنانچه برای سفر به کیش نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارید تا در زمانی محدود بتوانید از بیشترین مکان های گردشگری کیش بازدید و از تفریحات جزیره استفاده کنید، حتماً از طریق شماره‌های مندرج در سایت، با همکاران ما در سفرساز تماس بگیرید و از مشاورۀ رایگان در این خصوص بهره‌مند شوید. سفرساز برای شما خاطره می‌سازد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

وبسایت گردشگری سفرساز با مدیریت آقای علیرضا زینلیان بافنده به شماره مجوز ۱-۰۱۰۲۶۱۰۳۴ به عنوان راهنمای جامع فروش تفریحات کیش آمادۀ خدمت‌رسانی به گردشگران جزیره است تا بتوانند در سریع‌ترین زمان، بهترین خدمات را دریافت کرده و با انتخاب تفریحات مناسب خود، سفری لذت‌بخش را تجربه کنند.

یکی از مشکلات بزرگی که گردشگران در زمان سفر به جزیرۀ کیش با آن روبه‌رو هستند، تنوع تفریحات کیش و خدمات ارائه‌شده به‌صورت آنلاین است. این مسئله ممکن است آنها را در انتخاب تفریحات با بهترین قیمت و کیفیت سردرگم کند.

تفریحات

تماس با ما

سبد خرید

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه